|
Dlaczego tak ważna jest ochrona wód?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1783 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Hasło programowe: Ochrona wódTemat: Dlaczego tak ważna jest ochrona wód? Zakres treści: obieg wody, znaczenie wody dla organizmów, pojęcie ścieków, oczyszczalnie ścieków Cele zajęć: Wiadomości:
- zaznajomienie uczniów ze stanem czystości naszych wód,
- zwrócenie uwagi na niewielkie zasoby wody pitnej w kraju,
- rola wody w naszym życiu,
- obserwacja skutków, jakie może spowodować nawet niewielkie zanieczyszczenie strumienia,
- ukazanie wpływu detergentów na organizmy żywe,
- zapoznanie z istotą działania oczyszczalni ścieków.
Umiejętności:
- umiejętność pracy w grupie, wyciąganie wniosków,
- dostrzeganie więzi miedzy człowiekiem a przyrodą,
- dostrzeganie negatywnych skutków działalności człowieka,
- dokonywanie właściwego wyboru, korzystnego dla środowiska.
Postawy:
- uzmysłowienie uczniom, że ich zachowanie w domu i poza nim ma też wpływ na stan środowiska (np. konieczność oszczędzania wody),
- odpowiedzialności za stan środowiska.
Strategia P Metody: praca z książką, pogadanka, laboratoryjno – ćwiczeniowa. Forma pracy: grupowa. Środki dydaktyczne: fazogram "Obieg wody", plansze, mapki, wykresy, materiały i instrukcje doświadczeń, rebus. Czas trwania – 2-3 godziny Faza wprowadzająca
- Z czym kojarzy się dzieciom woda?
- Skąd się bierze woda? Przedstawienie obiegu wody w fazogramie.
Faza realizacyjna
- znaczenie wody dla organizmów żywych (roślin, zwierząt, ludzi)
- Na podstawie dostępnej literatury, pomocy graficznych oraz własnych obserwacji uczniowie podają przykłady.
- Wykonanie doświadczenia nr 1
Doświadczenie 1 Zważ garść mchu leśnego. Włóż go na ok. 15min. do wody i zważ ponownie.
- Obserwacja doświadczenia nr 2, przygotowanego tydzień wcześniej.
Doświadczenie 2 Świeżą gałązkę drzewa liściastego włóż do butelki z wodą przez przewiercony korek, który powinien szczelnie przylegać do gałązki. Zaznacz poziom wody. Sprawdź i zaznacz poziom wody po kilku dniach. Wniosek: Rośliny pobierają wodę.
- Wykorzystywanie wody przez człowieka (w gospodarstwie domowym, rolnictwie, przemyśle)
Uczniowie zapoznają się z danymi liczbowymi obrazującymi zużycie wody przez jedno gospodarstwo domowe w ciągu doby:
- Gotowanie i picie 6 l
- Mycie naczyń 7 l
- Porządki 7 l
- Pranie 32 l
- WC 36 l
- Kąpiel 50 l
- Cieknący kran 2 l
W ciągu roku człowiek zużywa 50 m3 wody (50 000 l ) Uczniowie zapoznają się z danymi liczbowymi obrazującymi zużycie wody w przemyśle i rolnictwie – praca z książką.
Doświadczenie 3 W szklanych słoiczkach znajdują się próbki wody z kranu, kałuży, akwarium, wody mineralnej i deszczówki. Określ przejrzystość, pH i zapach wody.
- Przezroczystość wody możesz określić w następujący sposób: koniec szklanej rurki szczelnie zatkaj korkiem pomalowanym na biało z narysowanym czerwonym krzyżykiem. Nalewaj badaną wodę do rurki aż do momentu, w którym przestaniesz widzieć krzyżyk. Zmierz wysokość słupa wody.
Określ jej przezroczystość na podstawie danych: |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|